زانو یکی از مفاصل استراتژیک بدن است. به علت محل قرار گیری زانو در بدن و آناتومی مفصلی آن و همچینین عضلات مهمی که به زانو وصل هستند، این مفصل علاوه بر عملکرد بالا دارای ریسک آسیب زیاد هم می باشند. در ورزشکاران به ویژه ورزشکارانی که با اندام تحتانی خود زیاد کار می کنند و کارهایی مثل فرود، پرش یا استارت زدن های ناگهانی دارند، آسیب به زانو بیشتر اتفاق می افتد. در صورت ایجاد مشکل برای زانو، ابتدا یا یک ارزیابی کامل منشا آسیب مشخص می شود، سپس با اقدامات مناسب مشکل باید مدیریت شود. بعد از هرگونه آسیب در زانو بهتر است به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از آسیب های زانو با فیزیوتراپی قابل درمان می باشد. فیزیوتراپی زانو می تواند در بسیاری از موارد از جراحی ها جلوگیری کند. بسته به مکانیسم آسیب که ممکن است ضربه، افزایش سن و یا بیماری های مفصلی باشد، نوع درمان فيزيوتراپي زانو متفاوت است.

 

مفصل زانو، مفصل پیچیده‌ای است و دارای قسمت‌های متحرک مختلف و چند سطح مفصلی می‌باشد و به همین خاطر، مشکلات و اختلالاتی که ممکن است برای زانو پیش بیایند و موجب درد زانو شوند، بسیار متعدد هستند. علاوه بر این، رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات متصل به مفصل زانو نیز در اثر آسیب‌دیدگی یا وارد شدن فشار بیش از حد (استفاده ناصحیح) می‌توانند موجب درد زانو شوند. زانودرد علل بسیار متعددی دارد و ممکن است در هر سنی رخ دهد. به جز برخی استثنائات جزئی، در اغلب موارد، درد زانو بر اثر یکی از عوامل زیر است: آسیب‌دیدگی (ضربه یا فشار زیاد به زانو)، فرسایش زانو و اختلالات مکانیکی. فیزیوتراپیست شما بعد از انجام معاینات کامل و ارزیابی دقیق وضعیت شما، یک برنامه درمانی فیزیوتراپی و همچنین برنامه‌ی ورزشی اختصاصی برای شما تدوین می‌کند.

 

زانو چگونه کار می‌کند؟

 

مفصل زانو محل تلاقی استخوان ران با استخوان ساق پا است. انتهای هر یک از این استخوان‌ها با غضروف پوشیده شده است که باعث می‌شود این استخوان‌ها بدون داشتن اصطکاک روی یکدیگر لغزیده و حرکت کنند. مفصل زانو دو قطعه غضروفی اضافی به نام مینیسک نیز دارد که بار را به طور مساوی در زانو توزیع می‌کند.
مفصل زانو توسط چهار رباط در محل خود نگه داشته می‌شود. این باندهای قوی و ضخیم درون و اطراف کپسول مفصل قرار دارند و همراه با خود کپسول از حرکت استخوان‌ها در جهت‌های نادرست و دررفتگی آنها جلوگیری می‌کنند. عضلات ران (عضلات چهار سر ران) نیز به حفظ زانو در محل آن کمک می‌کنند.

 

 

انواع زانو درد

اگر درد زانو را تجربه می‌کنید، مهم است که مشخص کنید این درد چه شدتی دارد. تعیین دقیق میزان درد می‌تواند به تشخیص و درمان قطعی زانو درد کمک کند. انواع زانو درد بر اساس میزان شدت آن‌ها عبارتند از:

  • درد حاد
  • درد تحت حاد
  • درد مزمن

درد حاد

معمولا شدیدترین نوع زانو درد است و ۱ تا ۷ روز پس از آسیب رخ می‌دهد. در این مدت، باید به زانو استراحت دهید و اجازه دهید ساختارهای آسیب دیده قبل از شروع هر حرکتی بهبود یابند.

درد تحت حاد

این درد از ۲ تا ۶ هفته پس از آسیب رخ می‌دهد. این زمان خوبی برای شروع حرکت ملایم در اطراف زانو برای کمک به بازیابی تحرک است.

درد مزمن زانو

دردی که بیش از ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد. زانو درد مزمن باید توسط پزشک شما ارزیابی شود

 

. درد زانو چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علل مختلف ابتلا به زانو درد تقریباً همیشه به وسیله یک پزشک متخصص بیماری‌های عضلانی اسکلتی یا یک متخصص فیزیوتراپی تشخیص داده می‌شوند.  برای تشخیص، سابقه درد یا مشکلات مفصلی گذشته بیمار را به دقت بررسی کرده و وی را تحت معاینه فیزیکی قرار می‌دهد.

بیشتر زانو دردهای خفیف در میان جوانان، از مفصل پاتلوفیمورال یا بافت نرم یا تاندون‌های در جلوی زانو شروع می‌شوند. این تشخیص به راحتی با بررسی فیزیکی این بافت‌ها و فشار دادن آنها با آزمایش‌های عضلات چهار سر ران مقاوم شده تأیید می‌شوند.

آسیب‌دیدگی ساختارهای داخلی زانو یا رباط‌های جانبی باعث جراحت همراه با تورم فوری یا با کمی تأخیر می‌شود. آزمایش‌های ویژه رباط که توسط یک پزشک انجام می‌شود می‌توانند بر اساس درد و یا افزایش حرکاتی که در هنگام وارد کردن فشار بر ساختارها مشاهده می‌شوند، این تشخیص را تأیید کنند

 

 

زانو درد ناشی از آسیبدیدگی

چنانچه زانو صدمه ببیند، ممکن است آسیب جدی به استخوان‌ها، غضروف، رباط‌ها، تاندون‌ها و کیسه‌های مملو از مایع یا بورس‌ها وارد شود. شایع‌ترین گونه‌های آسیب‌دیدگی زانو به شرح زیر است:

  • آسیبدیدگی رباط صلیبی قدامی: آسیب دیدن رباط صلیبی قدامی (ACL) یکی از شایع‌ترین دلایل زانو درد در ورزشکاران است. آسیب‌دیدگی رباط صلیبی قدامی زمانی رخ می‌دهد که رباط کشیده شود یا به طور جزئی یا کامل پاره شود. فعالیت‌هایی که مستلزم توقف‌ و تغییر جهت‌های ناگهانی است، علت اصلی این نوع آسیب‌دیدگی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل پارگی رباط صلیبی قدامی در میان فوتبالیست‌ها، تنیس‌بازان و بسکتبالیست‌ها شایع است.
  • شکستگی: شکستگی زانو یا کشکک زانو بسیار دردناک است و در اثر زمین خوردن یا انقباض غیرعادی رخ می‌دهد. زانوی بیماران مبتلا به پوکی استخوان در اثر حرکت ساده‌ای مانند یک لغزش ساده هنگام راه رفتن می‌شکند.
  • پارگی مینیسک: مینیسک غضروفی لاستیکی است و در اثر چرخش ناگهانی هنگام حمل بارهای سنگین می‌شکند.
  • بورسیت زانو: بورسیت یا التهاب بورس زانو پیامد آسیب‌دیدگی‌های زانو است.
  • التهاب تاندون کشکک زانو: التهاب تاندون کشکک زانو یا تاندونیت پاتلا که به زانوی پرندگان نیز معروف است، پیامد استفاده بیش از حد و نامناسب است و در اثر وارد شدن فشار بیش از حد به تاندون کشکک زانو بروز می‌یابد.اگر زانو درد شما بیش از یک هفته طول کشید و با علائمی همچون درد،خشکی و التهاب مفصل زانو همراه بود حتما به ارتوپد و یا متخصص زانو مراجعه کنید. آنها ممکن است شما را به یک دکتر فیزیوتراپی با تجربه ارجاع دهند. فیزیوتراپی زانو پس از شکستگی، آسیب رباط صلیبی ،صدمه به مینیسک، بورسیت زانو و…. بخش مهمی از درمان است. تعداد جلسات فیزیوتراپی زانو بستگی به شدت آسیب­ و میزان درد بیمار دارد.

 

مشکلات مکانیکی

آسیب­های مکانیکی زانو از علل دیگر ایجاد درد در مفصل زانو می­باشند.خوشبختانه متخصصین فیزیوتراپیست با استفاده از مدالیته­ها و حرکات اصلاحی می­توانند به بیمار پس از آسیب کمک کنند. مراقبت­های طی جلسات فیزیوتراپی زانو برای بهبودی سریعتر برای بیمار ضروری است. فیزیوتراپیست تمامی اطلاعات و موارد لازم را برای بیمار شرح می­دهد.

بعضی مشکلات مکانیکی که باعث زانو درد می‌شوند و با استفاده از فیزیوتراپی قابل درمان‌اند، عبارت‌اند از:

  • وجود جسم آزاد در مفصل زانو: منظور از جسم آزاد تکه‌های کوچکی از رباط یا استخوان است که آزادانه در مایع مفصلی زانو (سینوویوم) حرکت می‌کند. چنانچه جسم آزاد در حرکت‌های خمشی یا کششی در نقطه‌ای گیر بیفتد، بیمار نمی‌تواند مفصل را حرکت بدهد. جسم آزاد به غضروف مفصلی آسیب می‌زند و موجب ابتلا به آرتروز زانو می‌شود.
  • سندرم باند ایلیوتیبیال: این سندرم زمانی بروز می‌یابد که نوار بافتی چنان سفت و کشیده شود که به تیغۀ خارجی استخوان ران ساییده شود. دوندگان دوی سرعت مستعد ابتلا به سندرم باند ایلیوتیبیال هستند.
  • در رفتن کشکک زانو: گاهی اوقات کاسه زانو یا کشکک زانو درمی‌رود. کشکک زانو در موارد انگشت‌شمار در وضعیت دررفته باقی می‌ماند و به راحتی می‌توانید دررفتگی را مشاهده کنید.
  • درد مفصل ران یا پایین پا: وقتی لگن یا پایین پا درد می‌گیرد، معمولاً سعی می‌کنیم با تغییر دادن روش راه رفتن و انداختن حداکثر وزن روی پای دیگر، فشار کمتری را به پای دردناک وارد کنیم. این حرکت فشار مضاعفی را به یک زانو وارد می‌کند و به زانو درد دامن می‌زند.

زانو درد ناشی از آرتریت

آرتروز زانو نوعی بیماری التهابی است که به مرور زمان فرد را در انجام کارهای روزمره ،راه رفتن و نشستن درگیر می­کند. اگر آرتروز زانو درمان نشود عوارضی از جمله خشکی مفصل، کاهش دامنه­‌ی حرکتی، درد در هنگام خوابیدن و…. را برای فرد به وجود می­‌آورد . فیزیوتراپی زانو یکی از اصلی‌­ترین شیوه‌­هایست که نتایج آن در روند بهبودی آرتروز تاثیر چشمگیری داشته است و تا حد زیادی به تقویت مفصل و بافت آسیب دیده زانو کمک می­کند . آرتروز زانو انواع و علل مختلفی دارد که تمامی آنها با فیزیوتراپی قابل درمان و پیشگیری است:

  • آرتروز: آرتریت فرسایشی یا آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. آرتروز مشکلی ناشی از استفاده بیش از حد است که در پی فرسایش طبیعی غضروف زانو به مرور زمان ایجاد می‌شود. آرتروز یکی از دلایل اصلی زانو درد به شمار می‌رود.
  • روماتیسم: روماتیسم یکی از بدترین انواع آرتریت است که بیماران را در تقریباً تمام مفاصل بدن دچار دردی ناتوان کننده می‌کند.
  • نقرس: این نوع درد مفصلی زمانی بروز می‌یابد که سنگ‌های اسید اوریک در مفصل انباشته شود. هرچند نقرس معمولاً انگشت شست پا را درگیر می‌کند، نقرس می‌تواند باعث زانو درد نیز بشود.
  • نقرس کاذب: نقرس کاذب پیامد تشکیل شدن بلورهای حاوی کلسیم در مایع مفصلی است. نقرس کاذب دلیل بسیاری از موارد زانو درد است.
  • آرتریت عفونی
  • : آرتریت سپتیک عفونتی در مفصل زانو است که با قرمزی، ورم و تب همراه است.

 

 فواید فیزیوتراپی زانو چیست ؟

 

بازگشت بیمار به مرحله ای که قادر باشد، فعالیت‌های روزمره و عادی خود را بدون هیچ گونه کمکی پیش ببرد،  هدف فیزیوتراپی محسوب می‌شود. اگر فرد زانو درد نداشته باشد، میتواند بسیاری از فعالیت های روزمره را به آسانی انجام دهد،

اصولاً تکنیکهای فیزیوتراپی زانو به منظور حفظ استقامت ماهیچه ها و بهبود حرکات آنها طراحی شده و آموزش می‌دهد که تغییر موقعیت از حالتی به حالت دیگر چگونه به شکل صحیح صورت گیرد، همچنین در صورت لزوم، روش استفاده  از وسایل کمکی در هنگام راه رفتن  را آموزش می‌دهد.

در اغلب موارد، آسیب دیدگی منیسک، بدون جراحی می‌تواند بهبود یابد. برای اطمینان از صحت این موضوع، یک دوره کوتاه درمانی توسط فیزیوتراپیست برای مریض تدارک داده می‌شود، بعد از آن پزشک متخصص با معاینه تشخیص می‌دهد که جراحی لازم است یا خیر.

 

روش های فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی زانو با توجه به میزان آسیب وارد شده به زانو و همچنین نوع آسیب و علائم ایجاد شده با استفاده از تکنیک و روش های مختلفی انجام می گیرد. فیزیوتراپی به دو روش دستی و غیردستی تقسیم می شود. بخشی از درمان های فیزیوتراپی جزئی از منوال تراپی بوده و با حرکات دست موجب بهبود زانو و آسیب های آن می شوند و بخش دیگر با استفاده از دستگاه ها و جریان های متفاوت مغناطیسی، الکتریکی، رادیویی و.. انجام می شوند و به بهبود وضعیت زانو کمک می کنند. روش های فیزیوتراپی زانو عبارتند از:

  1. کایروپراکتیک: کایروپراکتیک از روش های درمانی فیزیوتراپی بوده که توسط دست فیزیوتراپیست و متخصص کایروپراکتیک و با حرکت دوار و ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده زانو انجام شود.
  2. مگنت تراپی: امواج مغانطیسی و انتقال آنها به ناحیه آسیب دیده زانو موجب بهبود درد و تورم زانو شده و به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کند.
  3. اولتراسوند تراپی: انتقال امواج فراصوت به بافت های بدن توسط دستگاه اولتراسوند موجب افزایش گردش خون و در نهایت تحریک و ترمیم بافت های آسیب دیده و بهبود وضعیت زانو می شود.
  4. تحریکات الکتریکی تنس: این روش توسط دستگاه تنس و الکترودهای متصل به زانوانجام شده و امواج الکتریکی به بافت های آسیب دیده زانو منتقل شده و موجب بهبود وضعیت زانو، افزایش گردش خون، تحریک و ترمیم بافت های آسیب دیده و کاهش درد و تورم می شود.
  5. اوزون تراپی: این روش به شکل های متفاوتی انجام شده و به افزایش گردش خون، تحریک و ترمیم بافت های آسیب دیده، کاهش و تسکین درد و تورم کمک می کند.
  6. لیزر تراپی: تاباندن اشعه و نور لیزر بر روی زانو و محل آسیب دیده و نفوذ این اشعه ها به داخل بافت های آسیب دیده زانو موجب افزایش گردش خون، تحریک و ترمیم آنها و همچنین کاهش تورم، درد و گرفتگی زانو می شوند.
  7.  

فیزیوتراپی با لیزر

برای انجام فیزیوتراپی زانو بالیزر در ابتدا باید بدانیم که لیزر چه ویژگی دارد که می تواند به درمان و کاهش درد زانو کمک کند.

پرتو هایی که از طریق لیزر وارد بدن می شوند با زمان و طول موج های متفاوت به بافت های نرم بدن نفوذ می کنند تا بتوانند مستقیما انرژی لازم را به سلول بافت های آسیب دیده برسانند.

از روش لیزردرمانی برای بیماری های پوستی، عضله، رباط، تاندون, عصب، غضروف و استخوان های آسیب دیده استفاده می شود که یک روش درمانی مفید می باشد.

این روش درمانی می تواند درد و تورم های ایجاد شده در مفصل های آسیب دیده را کاهش دهد و برای آن دسته از بیمارانی که دارای سن بالا یا آرتروز مزمن می باشند سودمند خواهد بود.

بهترین متخصص ارتوپد معولا برای درمان به وسیله لیزر بین 5 تا 8 جلسه را تجویز می نماید که اکثر بیماران بعد از جلسه سوم و نهایتا جلسه چهارم می تواند متوجه تغییرات کوچکی شوند که اگر دوره درمان را به طورکامل بگذرانند بهبودی خود را به طور کامل بدست خواهند آورد.

عارضه‌های قابل درمان با لیزر
علاوه بر فیزیو تراپی زانو با لیزر از این دستگاه درمانی می توان برای عارضه های دیگری که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم نیز استفاده کنیم.

  • کشیدگی تاندون، عضله یا رباط زانو
  • آرتروز زانو
  • آسیب‌های ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن مکرر
  • دردهای فیبرومیالژیا
  • تحریک اعصاب
  • توان‌بخشی عمل زانو
  • توان‌بخشی جایگزینی زانو
  • اصول فیزیو تراپی زانو

 

 

 

روش الکتروتراپی

یکی از روش‌های درمان زانو درد و فیزیوتراپی زانو با دستگاه استفاده از الکتروتراپی است، این روش نوعی درمان فیزیکی است، به این معنی که پدهای الکتریکی بر روی پوست قرار می‌گیرد و به این ترتیب اعصاب وفیبرهای عضلانی تحریک می‌شوند.

در حال حاضر، در کلینیک های توانبخشی، انواع گوناگونی از دستگاههای الکتروتراپی موجود است، TENS از معروف‌ترین دستگاه‌هاست. استفاده از این دستگاهها سبب می‌شود تا درد  کاهش یابد ، سرعت درمان  بیشتر شود، بهبودی تسهیل شود و همچنین توانبخشی عضلات سریع‌تر انجام گیرد.

مکانیسم کار این دستگاه‌ها، قطع، تغییر و یا القای پالس الکتریکی است. این عمل توسط تغییر در فرکانس‌های الکتریکی انجام می‌شود.

نتیجه کار این دستگاه‌ها بر روی بیمار، تحریک آزاد سازی اندروفین خواهد بود، اندروفین همان هورمون ضد درد است، گذشته از این، تحریک ماهیچه‌ها، افزایش گردش خون و کاهش التهاب در محل، نیز از نتایج این سیستم درمانی است.

 

اولتراسوند

اولتراسوند امواج صوتی با ارتفاع بالا است که گاهی برای درمان درد و اسپاسم یا گرفتگی عضلانی و تسریع بهبود آرتروز زانو به کار برده می‌شود. اولتراسوند در شدت‌های بالاتر حرارتی عمقی تولید می‌کند. این حرارت گرفتگی عضلانی را برطرف می‌کند، عضلات را شل و گرم می‌کند و خاصیت ارتجاعی عضلات را قبل از کشش و ورزش افزایش می‌دهد. همچنین اولتراسوند با اثر گذاشتن بر سلول‌های زانو به التیام یافتن زانو کمک می‌کند. اولتراسوند در شدت‌های کمتر فقط اثر التیام‌بخشی دارد و دیگر بافت‌ها را گرم نمی‌کند.

 

 

تمرینات حرکتی

تکرار هر تمرین به معنای تعداد دفعاتی است که آن تمرین را در هر بار انجام می‌دهید. هنگام شروع تمرینات جدید، انجام 2 تا 3 تکرار در هر بار انجام تمرین می‌تواند مفید باشد. بهتر است کمی ورزش در طول روز انجام دهید. به عنوان مثال، حرکت ورزشی را هر یک ساعت تمرین کنید. همانطور که این کار آسان‌تر می‌شود و اگر احساس می‌کنید می‌توانید، هر چند روز یک بار 1 یا 2 بار حرکات ورزشی را تکرار کنید. همانطور که می‌توانید تکرار را حفظ کنید، می‌توانید آنرا در چند سِت انجام دهید. این بدان معناست که می‌توانید تکرار بیشتری را در یک زمان انجام دهید، اما آن‌ها را کمتر در طول روز انجام خواهید داد. مثلاً:

  1. 8 بار تمرین را انجام دهید.
  2. یک دقیقه استراحت کنید.
  3. یک ست دیگر را برای 8 بار تکرار کنید.
  4. این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید.

 با گذشت زمان سعی کنید تعداد تکرارهای خود را افزایش دهید. هدف شما باید انجام 2 سِت 15 تایی باشد.

تمرینات کششی

هدف از کشش، نگه داشتن یک موقعیت بدنی برای مدت زمان طولانی‌تر است. با گذشت زمان این کار می‌تواند به بهبود دامنه حرکتی شما کمک کند. هنگام انجام تمرین باید بتوانید کشش ملایمی را احساس کنید. این کشش نباید دردناک باشد. در صورت امکان باید سعی کنید حرکات کششی را 20 تا 30 ثانیه نگه دارید. سعی کنید روی انجام مجموعه‌های تمرینی تمرکز کنید. به عنوان مثال، ۲ تا ۳ ست حرکات کششی انجام دهید. سعی کنید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. همانطور که کشش بیشتری انجام می‌دهید، باید احساس کنید که دامنه حرکت شما بهبود یافته و می‌توانید بیشتر حرکت کششی را انجام دهید.

 

 

انواع ورزش برای زانو

آیا نگران این هستید که ورزش کردن باعث آسیب یا درد بیشتر زانویتان شود؟ تا زمانیکه پزشکتان توصیه کند مشکلی نیست و بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ماهیچه‌هایی را که از زانوی شما حمایت می‌کنند تقویت کنید و آن‌ها را انعطاف‌پذیر نگه دارید. به آرامی شروع کنید و به مرور زمان شدت ورزش را افزایش دهید. با پزشک خود در مورد اینکه کدام تمرینات خاص برای شما خوب است صحبت کنید. می‌توانید حدود 5 دقیقه دوچرخه ثابت انجام دهید، 2 دقیقه پیاده‌روی سریع داشته باشید و بازوهایتان را در همین حین منقبض کنید، یا 15 تا 20 حرکات فشاری مناسب برای ساق پا انجام دهید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا از تمرین خود بهره بیشتری ببرید، خود را برای تمرینات کششی آماده کنید و خطر آسیب را کاهش دهید.

بلند کردن پا به صورت صاف

اگر زانوی شما در بهترین حالت نیست، با یک تمرین تقویتی ساده برای عضلات چهارسر ران خود، عضلات جلوی ران، شروع کنید. این حرکت، فشار کمی به زانو وارد می‌کند. روی کمر روی زمین دراز بکشید. یک زانو را خم کنید و کف پا را صاف روی زمین قرار دهید. با صاف نگه داشتن پای دیگر، آن را تا ارتفاع زانوی مقابل بالا بیاورید. 10 تا 15 بار برای سه ست تکرار کنید.

 

بالا بردن ساق پا

با پاهایی که روی هم قرار گرفته‌اند به یک طرف دراز بکشید. پای پایینی را برای حمایت خم کنید. پای بالایی را صاف کرده و تا 45 درجه بالا بیاورید. به مدت 5 ثانیه نگه دارید، پایین بیاورید و برای مدت کوتاهی استراحت کنید، سپس 10 تا 15 بار تکرار کنید. همین کار را برای سمت دیگر بدن انجام دهید. آیا می‌خواهید کمی چرخش متفاوت را در حال حرکت امتحان کنید؟ در حالیکه پا را بالا می‌آورید، انگشت بالای پای خود را کمی به سمت زمین خم کنید.

 

 

 

 

 

 

کشش چهار سر ران

بایستید و پاها را به اندازه عرض مفصل ران قرار دهید و زانوی مشكل‌دار خود را به عقب خم كنید، قسمت بالای پای خود را بگیرید و پاشنه خود را به سمت باسن خود بیاورید. کشش را به مدت 15-20 ثانیه نگه دارید و قسمت جلوی ران خود را بکشید. کشش باید ملایم باشد نه دردناک. اگر دردناک است، پای خود را به سمت پایین پایین بیاورید. کشش عضلات چهار سر ران می‌تواند به کاهش تنش در مفصل زانو و بهبود دامنه حرکتی کمک کند.

 

پیاده روی یا شنا 

اگر از درد زانو رنج می‌برید، ایده بسیار خوبی است که ورزش هوازی را در برنامه‌ی ورزشی خود بگنجانید. ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی و شنا باعث بهبود سلامت عمومی می‌شوند. به طور خاص شنا یک ورزش روش فوق العاده برای درد زانو است زیرا آب، بار مفصل را می‌گیرد. یک تمرین منظم ورزشی همچنین به شما کمک می‌کند تا وزن خود را حفظ کنید و وزن کمتر به معنای فشار کمتر بر روی زانوها است.

 

 

 

خم کردن از پشت

هر تمرین فیزیوتراپی برای درد زانو روی تقویت یکی از بخش های مرتبط با این مفصل متمرکز شده است. خم کردن زانو از پشت نیز به تقویت همسترینگ کمک شایان توجهی خواهد نمود. حتما با این ورزش آشنا هستید و در دوران مدرسه و زنگ ورزش آن را انجام داده اید. برای اجرای این تمرین صاف روی زمین ایستاده، یک پای خود را خم کرده و پاشنه خود را تاجایی به عقب ببرید که به باسن خود ضربه ای بزنید. این تمرین را 20 مرتبه برای هرپا انجام دهید.

بالا آوردن پا از پشت

به منظور انجام دهمین تمرین فیزیوتراپی برای درد زانو باید روی شکم خود بخوابید و پاهای خود را صاف کنید. در مرحله دوم همزمان با منقبض نمودن عضلات باسن و همسترینگ یکی از پاهایتان، آن را به صورت صاف و بدون خم کردن زانو بالا ببرید. پس از 3 تا 5 ثانیه پای خود را روی زمین قرار دهید و مجددا این عمل را تکرار کنید. این تمرین باید برای هر پا بین 10 تا 15 مرتبه تکرار شود.
دقت کنید که به هنگام انجام این تمرین نباید به هیچ عنوان احساس درد داشته باشید. بنابراین پای خود را به اندازه ای بالا ببرید که دردی احساس نکنید.

 

 

 

 

پیشگیری از زانو درد  

همیشه در علم پزشکی گفته شده است که پیشگیری از آسیب‌دیدگی بهتر از درمان است. اگر چنانچه ورزشکاران و افراد معمولی در نحوه صحیح ورزش کردن و انجام کارهای روزمره دقت کنند، امکان آسیب‌دیدگی زانو در آن‌ها کمتر شده و نیاز به فیزیوتراپی یا عمل پیدا نخواهند کرد. برای پیشگیری از رخ دادن عارضه زانو درد، رعایت چند نکته می‌تواند کمک کننده باشد.

استفاده از کفش مناسب
کفش مناسب طبی برای افرادی که پیاده‌روی زیادی در طول روز انجام می‌دهند و استفاده از کفش‌های ورزشی مناسب برای ورزشکاران، در پیشگیری از زانو درد، حرف اول را می‌زند.

زانو بند برای ورزشکاران ضروری است
حتی برای ورزشکاران حرفه‌ای نیز توصیه می‌کنیم که از زانو بند در حین ورزش استفاده کنند. بدون وجود زانو بند، فرود از ارتفاع برای ورزشکار، بسیار پر خطر خواهد بود.

جلوگیری از افزایش وزن
بیشتر افراد معمولی که دچار زانو درد شده‌اند، از زیاد بودن وزن رنج می‌برند. زمانی که در طولانی مدت وزن زیادی روی زانوهای فرد بیافتد، طبیعی است که زانو تحمل وزن زیاد را نداشته و دچار آسیب خواهد شد.

انجام نرمش قبل از ورزش کردن
نرمش کردن قبل از ورزش را فراموش نکنید. با شروع آهسته ورزش، بدن فرد گرم شده و احتمال آسیب در قسمت‌های مختلف کاهش می‌یابد. اگر توجه کرده باشید، همه ورزشکاران حرفه‌ای قبل از ورود به زمین بازی، با وجود آماده بودن بدنشان، به دقایقی نرمش می‌پردازند.

اصلاح شیوه زندگی
شیوه زندگی صحیح که روی بدن فرد تاثیر می‌گذارد، شامل تغذیه مناسب، شیوه درست راه رفتن و نشستن می‌باشد. بسیاری از مشکلات در بدن فرد مانند درد در گردن، کمر، زانو، و شانه ها، ناشی از شیوه نادرست زندگی است.

مدت زمان برای بهبودی

این زمان به نوع و شدت آسیب غضروف مفصلی زانو بستگی دارد.

علائم برخی افراد طی چند هفته یا چند ماه با درمان مناسب فیزیوتراپی کاهش یافته یا برطرف می شود. درحالی که مدیریت علائم زانو در برخی دیگر نیازمند درمان طولانی مدت است.

متخصص فیزیوتراپی می تواند درباره انتظارات مربوط به شرایط زانو و چگونگی

زانو یکی از مفاصل استراتژیک بدن است. به علت محل قرار گیری زانو در بدن و آناتومی مفصلی آن و همچینین عضلات مهمی که به زانو وصل هستند، این مفصل علاوه بر عملکرد بالا دارای ریسک آسیب زیاد هم می باشند. در ورزشکاران به ویژه ورزشکارانی که با اندام تحتانی خود زیاد کار می کنند و کارهایی مثل فرود، پرش یا استارت زدن های ناگهانی دارند، آسیب به زانو بیشتر اتفاق می افتد. در صورت ایجاد مشکل برای زانو، ابتدا یا یک ارزیابی کامل منشا آسیب مشخص می شود، سپس با اقدامات مناسب مشکل باید مدیریت شود. بعد از هرگونه آسیب در زانو بهتر است به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از آسیب های زانو با فیزیوتراپی قابل درمان می باشد. فیزیوتراپی زانو می تواند در بسیاری از موارد از جراحی ها جلوگیری کند. بسته به مکانیسم آسیب که ممکن است ضربه، افزایش سن و یا بیماری های مفصلی باشد، نوع درمان فيزيوتراپي زانو متفاوت است.

 

مفصل زانو، مفصل پیچیده‌ای است و دارای قسمت‌های متحرک مختلف و چند سطح مفصلی می‌باشد و به همین خاطر، مشکلات و اختلالاتی که ممکن است برای زانو پیش بیایند و موجب درد زانو شوند، بسیار متعدد هستند. علاوه بر این، رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات متصل به مفصل زانو نیز در اثر آسیب‌دیدگی یا وارد شدن فشار بیش از حد (استفاده ناصحیح) می‌توانند موجب درد زانو شوند. زانودرد علل بسیار متعددی دارد و ممکن است در هر سنی رخ دهد. به جز برخی استثنائات جزئی، در اغلب موارد، درد زانو بر اثر یکی از عوامل زیر است: آسیب‌دیدگی (ضربه یا فشار زیاد به زانو)، فرسایش زانو و اختلالات مکانیکی. فیزیوتراپیست شما بعد از انجام معاینات کامل و ارزیابی دقیق وضعیت شما، یک برنامه درمانی فیزیوتراپی و همچنین برنامه‌ی ورزشی اختصاصی برای شما تدوین می‌کند.