مگنت تراپی روش درمانی ایمن و غیر تهاجمی که در آن از انرژی مغناطیسی برای اهداف درمانی در کلینیک های فیزیوتراپی استفاده می شود.

این روش درمانی موجب تسکین درد و تسریع روند بهبودی و ترمیم آسیب ها می شود.

استفاده از امواج مغناطیس در طی این روش درمانی موجب ایجاد یک میدان مغناطیسی ثابت در بدن شده که می‌تواند به افزایش تعادل و تقویت بدن کمک کند.

وجود میدان‌ های الکترومغناطیسی متعددی که به طور طبیعی در داخل بدن وجود دارد مهم ترین عاملی است که سبب وجود فواید زیاد برای این روش درمانی شده است.

حوزه های مغناطیسی منفی با حوزه های مغناطیسی بدن سبب افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها و سلول ها، تحریک متابولیسم سلولی و کاهش محیط اسیدی در بدن می شود.

تسریع رشد و بهبودی بافت های آسیب دیده همچون استخوان، عضلات، تاندون ها و اعصاب شده و کمک به کاهش درد از مهم ترین مزایای مگنت تراپی است.

درمان با امواج مغناطیسی به افزایش سرعت بهبودی استخوان های ضعیف شده و تخفیف علائم پوکی استخوان نیز کمک زیادی می کند.

نحوه کار مگنت تراپی چگونه می باشد؟

مگنت تراپی ( مغناطیس درمانی ) معمولاً شامل استفاده از آهنرباهای ثابت بر روی نقاطی از بدن است که دچار مشکل خاصی از جمله درد شده باشد. قدرت آهنرباها بر حسب واحد گاوس یا تسلا بیان می‌شود. یک تسلا معادل ۱۰۰۰۰ گاوس می‌باشد. آهنرباهای دارای خاصیت درمانی معمولاً قدرت مغناطیسی بیشتری در مقایسه با آهنرباهای معمولی از نوع مورد استفاده در یخچال‌ها دارند. اغلب آهنرباهای درمانی، قدرتی در حدود ۲۰۰ تا ۱۰۰۰۰ گاوس دارند. در حالی که قدرت آهنرباهای خانگی معمولاً در حدود ۲۰۰ گاوس است.

به خاطر انواع متعددی از میدان‌های الکترومغناطیسی که به طور طبیعی در داخل بدن وجود دارد، استفاده از مگنت تراپی برای درمان بیماری‌ها از جمله درمان کمر درد با مگنت تراپی، با استقبال قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است. برای مثال انتقال امواج در سیستم عصبی و انقباض ماهیچه‌ها در اثر پیام‌های عصبی، فرایندهایی هستند که تحت تأثیر فعالیت‌های مغناطیسی انجام می‌گیرند. بزرگ‌ترین میدان مغناطیسی در بدن به وسیله قلب ایجاد می‌شود. چندین فعالیت فیزیولوژیکی مهم دیگر در بدن نیز وابسته به نیروهای مغناطیسی است.

انواع مگنت تراپی شامل چه مواردی است؟

برای اینکه بدن خود را در میدان مغانطیسی قرار دهید روش های مختلفی وجود دارد، یکی از این رو ش ها کاربرد دستگاههای الکترومغناطیس مانند پشتی آهن ربایی، کفش های مخصوص و محصولات طبی دیگر که در بازار موجود است.

موثرترین روش درمانی مگنت تراپی، کاربرد دستگاه های خاص طبق نظر پزشک متخصص فیزیوتراپی می باشد. در مراکز درمانی فیزیوتراپی از وسایل پرکاربرد نوارها، تخت های خوابیدن مغناطیسی و مگنت های مخصوص می باشد. به طور کلی انواع مگنت تراپی شامل موارد ذیل می باشد:

1-مگنت تراپی میدان مغناطیسی استاتیک:

در روش درمانی مگنت تراپی میدان مغناطیسی استاتیک، اندام های آسیب دیده بدن به وسیله تخت های خاص با یک مگنت در تماس قرار می گیرد.

مگنت تراپی الکتریکی:

در این روش نیز از آهن ربا های دارای بار الکتریکی استفاده می گردد. امواج الکتریکی که از این آهن ربا ها ساطع می شوند موجب تحریک نقاط مختلفی از بدن می شوند.

مگنت تراپی با درای نیدلینگ:

روش درمانی مگنت تراپی را می توان هم زمان با طب سوزنی به کار برد. در این روش هنگامی که پزشک فیزیوتراپی درای نیدینگ را در قسمتی از بدن انجام می دهد در همان قسمت از یک آهن ربا نیز استفاده می کند.

مگنت تراپی استاتیک (ثابت):

در این روش پزشک مگنت های ثابت را بر روی ناحیه ی مورد نظر، برای بهبود و تسکین درد عضو آسیب دیده استفاده می کند. برای نمونه دستبند های مغناطیسی از این نوع هستند که برای در تماس قرار دادن مگنت با بدن به کار برده می شوند. از دیگر محصولات مغناطیسی با قیمت های متفاوت در بازار، می توان به گردنبندها، زانو بندها، کمربندها، شانه بندها و مچ ‌بندها، تشک‌ها، دستکش‌ها و کفی‌های کفش و … اشاره کرد.

استفاده از مغناطیس درمانی در فیزیوتراپی چه مزایایی دارد؟

مزایای مگنت تراپی طبق گفته‌های پزشکان و گزارشات بیماران عبارت‌اند از:

• افزایش گردش خون: مگنت‌ها می‌توانند جریان خون را به بخش خاصی از بدن افزایش دهند و از این طریق به تقویت بهبودی بدن کمک کنند.
  • کاهش یا قطع درد مزمن: درد مزمن یکی از دلایل اصلی ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی محسوب می‌شود. این درد اغلب به علت میزان بالای اسید لاکتیک و کلسیم احساس می‌شود. تحقیقی نشان داد که مگنت‌ها می‌توانند روی کلسیم درون سلول‌ها تأثیر بگذارند؛ بنابراین، مگنت تراپی می‌تواند به انتقال کلسیم در بدن و کاهش یا قطع درد مزمن کمک کند.
  • کاهش التهاب: التهاب یکی از دلایل شایع درد و علائم دیگر است و اغلب زمانی که دچار آسیب یا عفونت هستید، مشاهده می‌شود. مواد شیمیایی آزادشده از گلبول‌های سفید به ناحیه آسیب‌دیده می‌روند و بدن شما را از عناصر مهاجم محافظت می‌کنند؛ در نتیجه، باعث قرمزی و تورم ناحیه می‌شوند. این روش درمانی ممکن است به این امر با بهبود جریان خون به این نواحی از بدن کمک کند.
  • بهبود خواب: درد ممکن است شما را در طول شب آزار دهد و شما را دچار بی‌خوابی کند. جواهرات مگنت تراپی با کاهش درد و سفتی به شما کمک می‌کنند بهتر به خواب بروید و خوابی کافی داشته باشید.
  • بهبود انعطاف‌پذیری: مهم نیست کاهش انعطاف‌پذیری ناشی از آسیب یا افزایش سن است، این امر می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی کیفیت زندگی شما بگذارد. بسیاری از بیماران گزارش کرده‌اند که مگنت‌ها به شل شدن عضلات و رباط‌های سفت‌شده آن‌ها و به‌تبع آن، به بهبود انعطاف‌پذیری کمک کرده‌اند. مگنت‌ها می‌توانند جریان خون را بهبود ببخشند و میدان مغناطیسی مناسبی برای بازسازی بافت ایجاد کنند.
  • افزایش سرزندگی: با توجه به مزایای ذکرشده مانند بهبود خواب و کاهش درد، این درمان می‌تواند به افزایش سرزندگی نیز کمک کند. بسیاری از بیماران پس از جلسه مگنت درمانی از مزایایی مانند بهبود سلامت جسمی و روانی بهره‌مند شده‌اند.
  • کمک به بهبودی پس از انواع جراحی مانند جراحی زانو: پس از جراحی یا آسیب، پزشک ممکن است از شما بخواهد از روش‌هایی مانند گرمادرمانی یا سرمادرمانی استفاده کنید؛ ولی، برای مشاهده تأثیرات این روش‌های سنتی به زمان قابل توجهی نیاز است. همچنین خطر بازگشت تورم نیز ممکن است به علت وقفه در درمان افزایش یابد. با این روش درمانی می‌توانید از مزایای این روش‌ها بدون هیچ معایبی بهره‌مند شوید. تحقیقات نشان می‌دهند که مگنت‌ها می‌توانند به کاهش تورم، کبودی و درد ناشی از زخم‌های جراحی کمک کنند.

عوارض مگنت درمانی

معمولا بیماران در حین مگنت تراپی احساس خوشایندی ندارند. هر چند که این روش درمانی ، عارضه جانبی خاصی ندارد با این حال ممکن است برای برخی از گروه ها با خطرات و محدودیت هایی همراه باشد. از طرف دیگر نیازی به در آوردن لباس برای مگنت درمانی نیست اما لازم است هر نوع فلز ، کارت بانکی و یا تلفن همراه که داری میدان مغناطیسی است را در حین درمان از خود دور نمایید. به صورت کلی انجام این پروسه درمانی در موارد زیر با ممنوعیت هایی همراه است :

• وجود تب یا سایر مشکلات حاد
  • در خانم های باردار
  • در صورت وجود عفونت های حاد
  • بیمارانی که قلب آن ها دارای باتری است
  • افرادی که سابقه تشنج دارند و یا به بیماری صرع مبتلا هستند.
  • وجود تومورهای بدخیم

سوالات رایج مگنت تراپی

1 جهت مگنت تراپی نیاز است که لباس های خود را از تن خارج کنیم؟
خیر پالس های میدان مغناطیسی مستقیما روی پوست اعمال نمی شود و به طور مساوی در بافت بدن نفوذ می کند. بنابراین بیمار نیازی به درآوردن هیچ لباسی ندارد
2چگونه میدان‌های مغناطیسی التهاب را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟
هنگامی که میدان استاتیک مغناطیسی بر روی ناحیه ملتهب قرار داده شود، میدان مغناطیسی از پوست عبور کرده و در بافت و جریان خون نفوذ پیدا خواهد کرد. سلول‌های آسیب‌دیده به حضور میدان مغناطیسی پاسخ داده، یون‌های خود را در جهت صحیح بازآرایی می‌کنند. در نتیجه مواد زائد می‌توانند راحت‌تر از سلول‌ها خارج شوند. همچنین در اطراف بافت آسیب‌دیده، میدان مغناطیسی بر روی سلول‌های سفید خون نیز اثر می‌گذارند. سلول‌های سفید خون از طریق تولید آنتی‌بادی‌های خاص، یا ذره خواری، با باکتری و عفونت‌ها به مقابله می‌پردازند. در طول این فرآیند سلول‌های سفید خون توکسین‌هایی (مواد سمی) را به داخل جریان خون آزاد می‌کنند. بدن قادر نیست به‌خوبی این توکسین‌ها را پاک‌سازی نماید، بنابراین آن‌ها در مایعات داخل بافت‌ها ذخیره می‌شوند. هنگامی که میدان مغناطیسی بر روی جریان خون اعمال می‌شود. هم‌زمان با عبور میدان مغناطیسی از بدن، توکسین‌های موجود در بافت‌ها خارج می‌شوند. سپس توکسین ها به سمت کبد حمل شده و در آنجا سم‌زدایی می‌شوند و در نهایت به کمک کلیه‌ها از بدن دفع می‌گردند.
3چه مدت طول می‌کشد تا نتیجه درمان مشخص شود؟
امواج مغناطیس بلافاصله پس از استفاده فعالیت خود را آغاز می‌کنند، یعنی تحریک طبیعی فرایندهای ترمیمی بدن و افزایش سلامت عمومی و بافت‌ها. میدان‌های مغناطیسی بر هر بخشی از بدن به‌صورت منحصر به‌ فرد، از طرق مختلف تأثر خود را خواهند گذاشت. به‌طور کلی مدت‌زمان برطرف شدن علائم یک آسیب‌دیدگی به عواملی همچون: شدت بیماری، مقدار التهاب اطراف ناحیه آسیب‌دیده و علت بیماری بستگی دارد. واکنش افراد به مغناطیس درمانی اندکی متفاوت است. برخی از افراد به‌سرعت به میدان‌های مغناطیسی واکنش نشان می‌دهند و برخی دیگر نیز مدت‌زمانی طول می‌کشد تا نتیجه را مشاهده نمایند.
4تعداد جلسات مگنت تراپی
اگر پزشکان در طول ده جلسه مگنت تراپی متوجه پیشرفت بیماری بشوند، بهتر است مگنت تراپی متوقف شود، چون عدم بهبودی در این مدت، بیانگر واکنش نشان ندادن بیمار به این نوع درمان است. مدت زمان مغناطیس درمانی 30 دقیقه تا 2 ساعت است.
5اثر میدان مغناطیسی بر سلول استخوانی
میدان مغناطیسی با ایجاد اثر پیزوالکتریک بر استخوان موجب بهبود بخشیدن به روند ساخت ترابکول‌های استخوانی در ناحیه آسیب دیده و هدایت سلول در مسیر درست می‌شود.
6آیا مگنت تراپی روشی ایمن و بی خطر است؟
همانطور که در بخش های قبلی مقاله توضیح دادیم، این روش بسیار مطمئن و ایمن بوده و هیچگونه عوارض خطرناکی به دنبال ندارد. همچنین در اکثریت افراد عوارض جانبی آن نیز اتفاق نیفتاده و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند. باید گفت قرار گرفتن بیش از حد بدن در مقابل نیروها و امواج مغناطیسی هیچ عارضه خاصی به دنبال ندارد، چرا که بدن انسان به صورت هوشمندانه عمل کرده و فقط میزان انرژی مغناطیسی مورد نیاز خود را دریافت می کند.
7آیا مگنت تراپی به تنهایی برای درمان کافی است؟
مگنت درمانی زیرمجموعه ای از اقدامات فیزیوتراپی است و هرچند به تنهایی می تواند نتایج قابل قبولی بر کاهش دردهای اسکلتی و عضلانی داشته باشد، اما در ترکیب با سایر روش های درمانی فیزیوتراپی ( مانند سرما و گرمادرمانی، اولتراسوند، الکتروتراپی، طب سوزنی)، درمان‌های دستی و فیزیکی و ورزش درمانی، نتایج بهتر و موثرتر و طولانی تری خواهد داشت.