شاک ویو تراپی چیست و چگونه باعث بهبود بیماران می شود؟ شاک ویو تراپی روشی است که در آن امواج شوک از طریق اپلیکاتور به ناحیه مورد نظر ارسال می شود.

در سال های اخیر تحقیقات متعددی در ارتباط با این روش درمانی انجام شده است.

تحقیقات متعددی در ارتباط با مزایای شاک ویو تراپی انجام شده و نشان داده است که بیماران مختلف می توانند از مزایای حاصل از این روش بهره مند شود.

کاربردهای درمانی شاک ویو تراپی در فیزیوتراپی

شاک ویوتراپی یک روش درمانی مدرن و بسیار مؤثر در طب فیزیکی و توانبخشی است. روش درمانی شاک ویو شامل اعمال برخوردهای کوتاه، مکرر و با شدت بالاي انرژی مکانیکی به بافتهای نرم آسیبدیده و زخمی و یا بافتهایی که دچار چسبندگی، درد یا التهاب شدهاند میباشد. انرژی شاکویو از طریق یک لرزش مکانیکی سریع و با فرکانس بالا به شکل یک موج فشاری رادیال (RPW) حاصل میشود. هنگامی که انرژی شاکویو به نحو مناسبی بر روی یک موضع آسیبدیده در بدن اعمال شود میتواند میزان جریان خون موضعی را افزایش دهد، واکنش ترمیمی و بهبود طبیعی بدن را تحریک کند، چسبندگیها و جای زخم (اسکار) در بافتهای نرم را از بین ببرد، گرفتگی عضلات را برطرف کند و مستقیماً دردهای موضعی را تسکین دهد. اغلب بیماران میتوانند این روش درمانی را به خوبی تحمل کنند و معمولاً فقط یک ناراحتی خفیف در زمان اعمال شاکویو احساس میکنند.

زمانی که دکتر فیزیوتراپی منشا دردها را دریافتند و شاک ویو تراپی نیز به عنوان یک روش درمانی مناسب مورد استفاده قرار گرفت، برخی ژل‌ها را در منطقه تحت درمان استفاده کرده و بعد از آن دستگاه شاک ویو را روی آن قرار دادند. این دستگاه شامل یک جسم پرتاب شونده با سرعت بالا است که بوسیله یک کمپرسور کنترل می‌شود. این جسم پرتاب شونده انرژی را به اپلیکاتور می‌فرستد تا شاک ویوهای رادیویی را تولید کند. شاک ویوها درون بدن پخش و سپس جذب آن می‌شوند. فرکانس و فشار امواج قابل کنترل هستند.

شاک ویوها از طریق تولید ماده P و تحریک بیش از حد گیرنده‌های درد، تا حدودی می‌توانند درد را کاهش دهند. بدن بافتی را که تحت تاثیر واقع شده احیا می‌کند و نتایج زیر اتفاق می‌افتد:

• بهبود جریان خون و نئوواسکیولاریزاسیون
  • افزایش فاکتورهای رشد
  • افزایش سلول‌های بنیادی
  • تحریک متابولیسم

شاک ویو تراپی همچنین می‌تواند کلسیفیکاسیون و فیبروز را کاهش دهد. تکنیکی که در شاک ویو تراپی استفاده می‌شود از تکنیک تراشیدن سنگ کلیه گرفته شده است. این روش درمانی کوتاه مدت است، اما بیماران ممکن است بعد از آن کمی حساس شوند. یکی از مزایای این درمان این است که فقط 8 تا 10 دقیقه طول می‌کشد. شاک ویو تراپی معمولا با درمان‌های دستی، ورزشی، یا سایر تکنیک‌های فیزیوتراپی در طول درمان در تمرین، و/ یا ورزشی که بیماران در خانه انجام می‌دهند ترکیب می‌شود.

از شاک‌ویو‌تراپی برای درمان چه عوارضی می‌توان استفاده کرد؟

از روش شاک‌ویو‌تراپی می‌توان همراه با درمان‌های طب فیزیکی جهت درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها و عوارض مختلف استفاده کرد. بعضی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که شاک ویو تراپی می‌تواند در درمان آنها مؤثر باشد، عبارتند از:

• التهاب فاشیای پلانتار
  • درد پاشنه پا
  • خار پاشنه
  • درد تاندون پاشنه پا، تاندینوپاتی آشیل
  • التهاب تاندون کشکک زانو، برای مثال در زانوی ورزشکاران رشته پرش در دو و ميداني یا درمان ازگود اشلاتر
  • درد نقاط ماشه‌ای (تریگر پوینت) میوفاشیال و کشیدگی عضلات
  • رگ به رگ شدن و کشیدگی
  • دردهای جلوی ساق پا
  • درد زانو
  • التهاب بورسیت‌های مفصلی
  • تاندونیت کلسیفیه (رسوب املاح کلسیمی در تاندون)

در چه مواردی شاک ویو ممنوع است و نباید استفاده شود؟

• وجود عفونت حاد در محل درمان
  • وجود پوکی استخوان در ناحیه درمان
  • زنان باردار
  • تومورها و محل شکستگی های حاد
  • اختلالات انعقادی خون و مصرف داروهای ضد انعقاد

مراقبتهای بعد از شاک ویو تراپی

شما می توانید فعالیتهای معمول خود را ادامه دهید اما تا دو روز (۴۸ ساعت) پس از درمان از هرگونه حرکتی که موجب احساس درد شود، اجتناب کنید.

روی محل تحت درمان یخ قرار ندهید، یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا دیکلوفناک مصرف نکنید، زیرا این امر موجب متوقف شدن روند التهابی و روند بهبودی شاک ویو تراپی می شود. ممکن است بلافاصله پس از درمان احساس تسکین درد داشته باشید،

مکانیسم و عملکرد شاک ویو

مکانیسم و عملکرد شاک ویو تراپی بر روی بدن بدین گونه است که این روش درمانی می تواند در بخش های مختلف بدن و بافت های بدن تاثیر بگذارد و به بهبود وضعیت بدن کمک کند. در ادامه در رابطه با مکانیسم عملکردی شاک ویو تراپی توضیح خواهیم داد:

1. تولید عروق خونی جدید

این روش درمانی توسط دستگاه شاک ویو و با اعمال نیروی مکانیکی و امواج قوی صوتی موجب ایجاد رگ های خونی جدید یا نئوواسکولاریزاسیون در بافت های آسیب دیده بدن شده و به تامین و همچنین اکسیژن رسانی و سوخت (تغذیه) بهتر سلول ها و بافت های آسیب دیده می پردازد. در نهایت موجب ترمیم بافت های آسیب دیده شده و به بهبود استخوان ها و تاندون ها و دیگر بافت های آسیب دیده کمک می کند.

1. بهبود التهابات مزمن

امواج شاک ویو با نفوذ در بافت های آسیب دیده بدن می توانند به ترمیم ضایعات و همچنین بهبود التهابات ایجاد شده در بافت نیز کمک کنند و در نهایت موجب بهبود وضعیت بدن و آسیب ایجاد شده در بدن شوند. شاک ویو تراپی باعث افزایش میزان فعالیت سلول های ماست سل شده و موجب ترشح موادی می شود که به کاهش التهاب و بهبود فرایند ترمیم کمک می کنند.

1. تحريك كلاژن سازی

شاک ویو تراپی بر روی بافت های آسیب دیده می تواند موجب تحریک و تولید کلاژن مورد نیاز بافت های بدن شود و در نهایت به بهبود الیاف کلاژن و ترمیم بافت های تاندونی آسیب دیده بدن کمک کند.

1. جذب كلسيم رسوب كرده در تاندون ها

شاک ویو تراپی می تواند کلسیم اضافی بدن را که موجب ایجاد مشکلاتی از جمله تشکیل ضایعات و خارپاشنه در بدن می شود را جذب تاندون های بدن کند و از ایجاد خارپاشنه و دیگر عوارضی که به رسوب کلسیم در بدن مربوط می شود، جلوگیری کند.

درمان خارپاشنه با شاک ویو تراپی:

درمان خارپاشنه با شاک ویو از طریق تابش امواج به محل صدمه دیده می باشد که از این طریق جریان خون در آن ناحیه افزایش پیدا خواهد کرد، این عمل موجب می شود که اکسیژن و مواد غذایی به سلول های فاشیا پلانتار منتقل گردد و هر چه سریعتر ترمیم شود، (فاشیا پلانتار یک بافت همبند در کف پا است که التهاب آن از علل اصلی پیدایش خارپاشنه محسوب می شود.)

شاک ویوتراپی نوعی درمان غیرتهاجمی برای خارپاشنه است و دوران بهبودی آن طولانی مدت نخواهد بود به طوری که بعد از تحت درمان قرار گرفتن بیمار می تواند، فعالیت های روزمره خود را انجام دهد.

شما در حال مطالعه مقاله فواید شاک ویو تراپی هستید.

فرایند انجام درمان خارپاشنه با شاک ویو:

زمانی که شما برای انجام درمان بر روی تخت دراز کشیده اید، فیزیوتراپیست ابتدا از یک بی حسی موضعی برای پای شما استفاده می کند، تکنسین این کار به شما این اطمینان را می دهند، که فرایند عمل به راحتی انجام خواهد شد، فیزیوتراپیست برای اطمینان از محل دقیق خارپاشنه برای درمان از اسکن سونوگرافی استفاده می کند و محلی را که باید درمان انجام شود، را مشخص می کند،

درمان تاندونیت آشیل با شوک ویو تراپی

تاندون آشیل همان چیزی است که ماهیچه های ساق پا را به استخوان پاشنه پا متصل می‌کند. تاندونیت آشیل یک بیماری دردناک است که معمولا در نتیجه افزایش ناگهانی شدت و مدت انجام یک ورزش ایجاد می‌شود و باعث ایجاد فشار بر روی تاندون آشیل می‌شود.

در درمان تاندونیت آشیل با شاک ویو تراپی، امواج صوتی کم انرژی در پوست نفوذ می‌کنند که باعث ایجاد میکروتروما می‌شود. ضربه ایجاد شده توسط امواج صوتی، پاسخ درمانی بدن را تحریک می‌کند و باعث تشکیل رگ‌های خونی برای افزایش جریان خون و رساندن مواد مغذی به منطقه آسیب دیده می‌شود. این فرآیند در نهایت منجر به بهبود و ترمیم و تسکین درد و التهاب می‌شود.

درمان اختلال نعوظ با شاک ویو درمانی

افرادی که از اختلال نعوظ خفیف تا شدید رنج می‌برند می‌توانند از شاک ویو درمانی جهت رفع این مشکل بهره‌مند شود. بر اساس آمار، تقریبا ۵۰ درصد از مردانی که در ایجاد یا حفظ نعوظ آلت تناسلی خود مشکل دارند، با استفاده از شاک ویو درمانی کاملا بهبود پیدا خواهند کرد.

اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، شاک ویو می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب برای شما باشد:

• به دنبال درمان برای معکوس کردن علت زمینه‌ای اختلال نعوظ هستید.
  • به دنبال پاسخ بهتر به داروهای خوراکی مورد استفاده برای درمان اختلال نعوظ هستید.
  • قبل از دریافت سایر گزینه‌های درمانی، به دنبال دریافت یک درمان غیر تهاجمی برای مشکل نعوظ هستید.

دوره درمان اختلال نعوظ با شاک ویو تراپی تقریبا ۶ هفته است و ۵۰ تا ۸۰ درصد از بیماران ۳۰ روز پس از تکمیل چرخه کامل درمان، بهبودی در نعوظ خود را مشاهده خواهند کرد.

دستگاه شاک ویو برای لاغری

سلول های چربی به صورت زنجیره به هم متصل هستند و وقتی این زنجیره در معرض انرژی بالای امواج قرار می گیرند، اتصال آن ها از بین رفته و سلول های چربی به صورت کریستال در آمده و به مرور بعد از چند جلسه شاک ویو تراپی از طریق سیستم لنفاوی و جریان خون از بدن خارج شده و در نتیجه سبب لاغری خواهد شد. امواج شاک ویو از طریق دستگاهی به پوست اعمال می شود، تابش این امواج در مراحل اولیه درمان تا حدودی با درد همراه است که نشان دهنده هدف گیری درست ناحیه مورد و تحریک پروسه اتهابی مد نظراست. امواج خارج شده از دستگاه شاک ویو از نوع فراصوت بوده که انرژی بالایی دارد و از طریق افزایش جریان خون به ناحیه مد نظر روند از بین بردن چربی را تسریع می بخشید. در ادامه روند درمان کم کم بی حسی در ناحیه مورد نظر ایجاد می شود و در نتیجه احساس درد کاهش می یابد.

از آنجایی که این روش به عنوان یک روش کاملاً غیر تهاجمی مورد استفاده قرار می گیرد دوره نقاهت خاصی هم ندارد و تنها آرزویی که بعد از استفاده از این دستگاه ممکن است در افراد به وجود آید کمی قرمز ایست که آن هم به سرعت رفع خواهد شد.

نکته حایز اهمیت پس از استفاده از این دستگاه برای جلوگیری از کبد چرب است که باید حتماً روزانه بین ۳۰ دقیقه تا 1 ساعت ورزش و پیاده روی کنید. این کار منجر به گردش خون می شود و در نتیجه جلوی چرب شدن کبد را خواهد گرفت.

عوامل مؤثر بر ماندگاری درمان با دستگاه شاک ویو لاغری

• وزن بدن
  • وضعیت گردش خون
  • میزان فعالیت روزانه

مواردی که در بالا گفته شد تأثیر بسزایی در ماندگاری استفاده از روش خواهند داشت بنابراین با انجام فعالیت هایی که عنوان شد ماندگاری این روش را می توانید بین ۶ الی ۱۲ ماه تنظیم و تنها به یک دو جلسه درمان پس از ۶ تا ۸ ماه از زمانی که دوره به اتمام رسیده است به کلینیک مراجعه کنید.

نتایج استفاده از دستگاه شاک ویو لاغری

فرایند ترمیم بافت در این روش نیازمند زمان است از این رو برای رسیدن به نتایج مناسب باید ۳ ماه زمان بگذارید. اما نتایج درمانی بعد از اتمام اولین جلسه تا حدود بسیار زیادی برای فرد مشهود خواهد بود.

برای دیدن لیستی از چربی سوز های قوی میتوانید به مقاله نوشته شده غفاری با عنوان لیست مکمل چربی سوز شکم و پهلو مراجعه نمایید.

سوالات متداول شاک ویو تراپی

1هزینه هر جلسه شاک ویوتراپی
هزینه شاک ویو تراپی نیز همانند دیگر روش های درمانی طبق عوامل و فاکتورهایی تعیین و محاسبه می شود. این فاکتورها شامل مهارت پزشک، محل درمان (خصوصی و دولتی بودن مرکز درمانی) تعداد جلسات شاک ویو تراپی، مدت زمان درمان با شاک ویو و همچنین قرار داد با بیمه مورد نظر می شود. در نتیجه هزینه شاک ویو تراپی برای هر بیمار متفاوت و متغیر می باشد. همچنین دستگاه استفاده شده نیز در تعیین هزینه شاک ویو تراپی مؤثر بوده و موجب تغییر هزینه درمان می شود.
2آیا شاک‌ویو‌تراپی درد دارد؟
اغلب بيماران در زمان عمل شاک‌ويو‌تراپي، ناراحتي مختصري را احساس مي‌کنند، اما شدت آن خيلي زياد نيست و معمولاً براي اغلب بيماران به راحتي قابل تحمل مي‌باشد. از طرفي، اين ناراحتي فقط مربوط به زمان شروع عمل است، زيرا کمي بعد از اعمال شاک‌ويو، ناحيه محل عمل تا حدودي بي‌حس مي‌شود و درد و ناراحتي آن برطرف مي‌گردد.
3آيا اين روش واقعاً کارآيي دارد؟
در حال حاضر شاک‌ويو‌تراپي به عنوان يکي از روش‌هاي توانبخشي که بيشترين ميزان تحقيقات و مطالعات علمي را به خود اختصاص داده است، در حد گسترده‌اي در کلينيک‌هاي فيزيوتراپي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و حجم تحقيقات اختصاص يافته به آن هر سال در حال افزايش است. اغلب تحقيقاتي که در مورد شاک‌ويو‌تراپي انجام گرفته است، کارآيي بالاي اين روش درماني را ثابت کرده است
4آیا می‌توانم بلافاصله پس از درمان به سر کار بروم؟
بله، در بیشتر موارد نباید دلیلی وجود داشته باشد که نتوانید فعالیت‌های روزانه خود را به طور عادی ادامه دهید. اما همانند درمان‌های دیگر توصیه می‌کنیم بعد از درمان کمی استراحت کنید و کارهای سخت و زیادی انجام ندهید.
5هر چند وقت باید برای شاک ویو تراپی اقدام کرد؟
معمولا درمان شاک ویو باید با فاصله یک الی دو روز انجام بگیرد. در اکثر مواقع فیزیوتراپیست در هفته ۳ جلسه شاک ویو تراپی بیمار تنظیم می کند. البته این موضوع به تحمل درد و قدرت بدن فرد نیز بستگی خواهد داشت. در عارضه های تاندونیت مزمن معمولا باید حدود ۵ الی ۱۰ روز بین هر جلسه درمانی شاک ویو تراپی فاصله داشته باشد. البته این موضوع نیز به صلاح دید فیزیوتراپیست بستگی داشته و ممکن است متغیر باشد.
6آیا بعد از اتمام دوره شاک ویو تراپی درد و ناراحتی بیمار باز می گردد؟
بعد از درمان با شاک ویو و تکمیل جلسات و دوره شاک ویو تراپی، اکثر افراد بلافاصله با کاهش درد مواجه شده و بهبود می یابند.