یکی از شاخه‌های طب سنتی چینی نیز طب سوزنی است.طب سوزنی یا همان سوزن درمانی، روشی است که برای تسکین بسیاری از دردها در نواحی مختلف بدن، نه تنها در کشور چین بلکه امروزه در خیلی از دیگر کشورهای جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که بیان کردیم، هدف اصلی از این روش درمانی سنتی، برطرف کردن درد در نواحی مختلف بدن است

از زمان ظهور این علم تا به امروز، بحث‌ها و ادعاهای فروانی توسط اطبا و دانشمندان مختلف بر روی آن انجام شده است. خیلی از افراد بر این باورند که در طب سوزنی، انرژی‌های بدن به حالت تعادل رسیده و به همین دلیل، درد از بین می‌رود. از طرفی دیگر هستند افرادی که بر این اعتقادند که درمان از طریق این سوزن‌ها، ریشه در اعصاب بدن انسان دارد.

طب سوزنی، شاخه‌ای از طب سنتی چین است؛ مانند طب سنتی خودمان حدود 5 هزار سال قدمت دارد. ما پزشکان به این خاطر وارد این شغل شدیم.سازمان بهداشت جهانی حدود 50 سال پیش طب سوزنی را بر اساس مطالعاتی که کرده بود و مقالاتی که برای این سازمان فرستاده شده بود، برای درمان بسیاری از بیماری‌هایی که مربوط به درد می‌شدند این روش درمانی را تأیید کرد و آنها را توصیه کرد که حتی متخصصان را در خط اول درمان استفاده کنند و اینگونه نیاز بیمار به دارو کمتر می‌شود؛ یا اینکه حتی به مریض برای کنترل دردش دارو نداد.

طب سوزنی در درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

• انواع درد های بدنی و مفاصل

• اضطراب، استرس و افسردگی

• مشکلات خواب

• سطح انرژی پایین و خستگی مزمن

•  زیبایی و جوانسازی

• مشکلات گوارشی و اجابت مزاج
  • اختلالات تنفسی شامل آسم و آلرژی
  • اگزما و سایر اختلالات پوستی
  • بیماری های زنان و مشکلات قاعدگی

فواید روش درمانی طب سوزنی چیست؟

روش درمانی طب سوزنی نیز مانند هر روش درمانی دیگر، فواید و مضرات خاصی را خواهد داشت که در این قسمت برآنیم که چندی از فواید فراوان این روش درمانی را برشماریم:

• کاربرد این روش برای گستره‌ای عظیم از بیماری‌ها
  • روشی کاملاً طبیعی بدون دخالت هیچ گونه ماده شیمیایی
  • بدون نیاز به عمل جراحی و بیهوشی
  • زمان بر نبودن و انجام شدن آن در چند دقیقه
  • قابلیت ترکیب شدن با سایر روش‌های درمانی
  • روشی کاملاً مناسب و کاربردی برای جایگزین شدن با انواع مسکن‌ها
  • و…

مضرات سوزن درمانی و یا روش درمانی طب سوزنی چیست؟

و اما همانند هر روش درمانی دیگر، مضراتی برای طب سوزنی نیز می‌توان در نظر گرفت. اگر چه که خیلی از این مضرات نادر بوده و امکان روی دادن آن‌ها نزدیک به صفر است؛ اما در هر حال باید از وجود آن‌ها مطلع بود. نکته دیگری که در این زمینه اهمیت دارد این است که همان طور که از گذشته تا به امروز گفته اند، باید کار را به کاردان سپرد! بدین معنا که باید حتماً برای درمان به روش طب سوزنی، نزد فرد متخصص این کار بروید تا جوانب منفی آن تا حد ممکن کاهش یافته و نزدیک به صفر شود.

• امکان آلوده بودن سوزن‌ها و ایجاد انواع عفونت‌ها که برای پیشگیری از این عارضه به شما شدیداً توصیه می‌کنیم نزد پزشک متخصص در مکان‌های درمانی امن حاضر شوید
  • (در حال حاضر استفاده از سوزن‌های یکبار مصرف از جمله استانداردهای عملی انجام آن است، بنابراین خطر عفونت حداقل است)..
  • امکان شکستن سوزن در بدن و ایجاد جراحت
  • تداخل داشتن با داروهای رقیق کننده خون؛ بنابراین اگر از این داروها مصرف می‌کنید تا حد امکان از این روش درمانی پرهیز کنید.
  • احتمال ایجاد خون ریزی، کبودی و زخم در محل استفاده از سوزن‌ها
  • تداخل با انواع اختلالات خون ریزی که ممکن است در فرد بیمار وجود داشته باشد

آیا این روش دردناک است؟

اغلب افراد فرو رفتن سوزن ها را احساس نمی کنند.

کشش موضعی در محل باعث ایجاد پاسخ بسیار کوتاه (کمتر از ۱ ثانیه) درد می شود.

برخی افراد می گویند که درد آن مانند شوک لحظه ای الکتریکی بسیار ناچیز است.

برخی دیگر دردی مانند گرفتگی عضله احساس می کنند. پاسخ درمانی ایجاد شده، با پاسخ کششی موضعی همراه است که واکنشی مطلوب است

از این طب چه انتظاراتی می توان داشت؟

بر اساس نظریه های طب چینی، نقاط مرتبط با طب سوزنی بر روی مسیرهای بدنی قرار دارند که انرژی های حیاتی از طریق این مسیرها عبور می کنند.  این انرژی ها با نام های Qi و Chi شناخته شده اند.

طب سوزنی می تواند شرایط بیمار را بررسی کند و مشکلش را ارزیابی نماید. بعد از بررسی فرد متخصص یک یا چند سوزن ریز و استریل شده را در نقاط مرتبط قرار می دهد و می تواند شرایط موجود را با آن ها بهبود ببخشد.

طب سوزني

از بیمار خواسته می شود تا بر روی پشت، جلو یا یک طرفش بخوابد .

این موضوع بسته به جایی که قرار است سوزن قرار گیرد متغیر خواهد بود.

متخصص طب سوزنی باید از سوزن های یکبار مصرف و استریل بهره ببرد.

وقتی سوزن ها بر روی نقاط موجود قرار داده می شود بیمار حس سوزن سوزن شدن خواهد داشت .

بعد از اینکه سوزن ها قرار داده شد، دردی که در آن نقطه بیمار را اذیت می کرد به تدریج فروکش می کند.

استفاده از طب سوزنی درد زیادی برای بیماران نخواهد داشت.

گاهی  اوقات سوزن ها  گرم می شوند یا با جریان الکتریسیته تحریک می شوند.

حالا سوزن های وارد شده به بدن باید چیزی حدود ۵ الی ۳۰ دقیقه در سر جایشان بمانند. تعداد دفعات درمانی به فرد بستگی دارد.

فردی که بیماری مزمنی دارد  ممکن است به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشد. مشکلات حاد معمولا  بعد از ۸ الی ۱۲ جلسه بهبود پیدا می کند.

طب سوزنی برای لاغری و فواید آن!

• طب سوزنی به معنای وارد کردن سوزن‌های بسیار نازک به درون پوست است که در نقاط اصلی طب سوزنی وارد می‌شوند. اصلی‌ترین عنصر طب سنتی چینی، طب سوزنی است که معمولاً در گذشته برای درمان درد به کار می‌رفته است؛ اما استفاده از آن برای افزایش سلامتی کلی و همچنین کنترل استرس در حال افزایش است. طب سنتی چینی، طب سوزنی را به عنوان تکنیکی برای ایجاد تعادل بین جریان انرژی یا نیروی زندگی، معرفی می‌کند، که این انرژی در چاکراه‌های بدن جریان دارد‌. متخصص طب سوزنی عقیده دارد با فرو کردن سوزن‌ها در محل‌های خاص و در امتداد این چاکراها، جریان انرژی فرد تعادل دوباره پیدا می‌کند.در مقابل بسیاری از متخصصین غربی، نقاط اصلی طب سوزنی را به عنوان محل‌هایی که اعصاب، عضلات و بافت همبند را تحریک می‌کند، می‌شناسند و برخی عقیده دارند که این تحریک سبب افزایش مسکن‌های طبیعی بدن می‌شوند و از این طریق درد را کاهش می‌دهند.

آیا طب سوزنی برای لاغری مفید است؟

مدافعین نظریه طب سوزنی برای لاغری عقیده دارند طب سوزنی سبب تحریک جریان انرژی بدن یا همان chi می‌شود که می‌تواند روی فاکتورهایی تاثیر گذاشته و عمل چاق شدن را معکوس کند. این فاکتورها شامل موارد زیر است:

• افزایش متابولیسم
  • کاهش اشتها
  • کاهش استرس
  • تاثیر بر روی منطقه‌ای از مغز که مسئول احساس گرسنگی است.

بر اساس طب سنتی چینی چاق شدن به دلیل عدم تعادل در بدن اتفاق می‌افتد که این عدم تعادل در آموخته‌های کهن، به دلیل عدم عملکرد یکی از ارگان‌های زیر رخ می‌دهد:

• کبد
  • طحال
  • کلیه
  • غده تیروئید
  • سیستم اندوکرین

بنابراین معمولاً طب سوزنی برای لاغری یکی از این مناطق را هدف قرار می‌دهد.

فواید طب سوزنی سوزن‌های طب سوزنی بسته به شیوه و تاثیرات موردنظر در عمق حدود نیم‌سانتی متر یا کمتر پوست فرومی‌روند. طبق اصل TCM، این عمل به بهبود جریان انرژی حیاتی در بدن کمک می‌کند. سایر برتری‌های این طب نسبت به دیگر روش‌های لاغری، عبارتند از:

بهبود هضم غذا

با استفاده از نقاط طب سوزنی معده و کلیه می‌توان عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشید و حتی میزان موادمغذی دریافتی بدن را افزایش داد. با جلوگیری از کندی هضم و بهبود سلامت روده، مشکلاتی مانند یبوست، نفخ و سایر مسائل گوارشی از بین می‌روند.

کاهش التهاب

التهاب یا تنش در روده، ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های بدن می‌تواند متابولیسم را کاهش دهد، بر سیستم ایمنی فشار وارد کند و حتی بر سلامت قلب و هضم تأثیر بگذارد. با کاهش تنش و تنظیم پاسخ ایمنی بدن، سطح استرس اکسیداتیو کاهش یافته و بدن آماده از دست‌دادن چربی اضافه می‌شود.

تولید هورمون

اگر سطح هورمون بدن از تعادل خارج شود، می‌تواند بر بسیاری از فرآیندها (از هضم و شناخت گرفته تا بهبود و عملکرد سیستم ایمنی) تأثیر منفی بگذارد. طب سوزنی طحال و نقطه شن‌من در گوش در متعادل‌کردن سطح هورمون موثر هستند. طب سوزنی طحال و نقطه شن‌من در گوش در متعادل‌کردن سطح هورمون موثر هستند.

افزایش متابولیسم

سوزن‌هایی که ناحیه تیروئید را تحریک می‌کنند، می‌توانند عملکرد غده هیپوفیز در رابطه با متابولیسم را تقویت کنند. این امر می‌تواند سرعت چربی‌سوزی را افزایش دهد.

بهبود خلق‌وخو

طب سوزنی می‌تواند باعث ترشح اندورفین در بدن شود. اندورفین‌ها می‌توانند خیلی سریع، استرس و اضطراب را از بین ببرند. بسیاری از افراد زمانی که سطح استرس بالایی دارند یا احساس خستگی می‌کنند، دچار پرخوری می‌شوند. طب سوزنی می‌تواند به از بین‌بردن این تمایلات کمک کند.

نقاط حساس برای لاغری با طب سوزنی

وقتی صحبت از طب سوزنی برای کاهش وزن به میان می آید ، برخی نواحی کلیدی  در بدن وجود دارد ، که باید روی آن ها تمرکز نمود. همانطور که قبلاً ذکر شد ، نواحی مربوط به گوارش و هضم غذا مانند معده ، کلیه و دهان از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. طب سوزنی تیروئید و غدد درون ریز ، نیز می تواند به تنظیم سطح هورمون ها و اطمینان از جریان مناسب انرژی در بدن کمک کند. در عین حال اشتها و سرعت متابولیسم نیز تنظیم می شود. ریه ها و طحال نیز مناطق مهمی برای طب سوزنی در کاهش وزن محسوب می شوند ؛ اما مهمترین و غیر منتظره ترین نقطه حساسیت برای کاهش وزن ، گوش است.

لاغری با طب سوزنی از راه گوش

در سال های اخیر ، مطالعات زیادی بر روی کاهش وزن از طریق گوش و لاغری با طب سوزنی انجام شده است. گوش یکی از متراکم ترین نقاط بدن از نظر داشتن پایانه های عصبی است ، که به سراسر بدن متصل می باشند. ده ها نقطه خاص مختلف در گوش وجود دارد ، که می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. مانند هر استراتژی کاهش وزن دیگر ، در طب سوزنی نیز تغییر در سبک زندگی یا رفتار در دستیابی به نتیجه مطلوب ، تاثیر گذار است. اگر چه طب سوزنی می تواند ، سطح متابولیک و هورمون شما را به طور موثری تغییر داده و مشکلات متعدد مربوط به بالا بودن وزن را برطرف کند ؛ ولی باید رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم را برای تکمیل نتیجه ، مد نظر قرار دهید.

طب سوزنی اطراف ناف

در فاصله‌ای به اندازه 3.5 سانتی متر از دو طرف ناف، سوزن‌های طب سوزنی در بدن قرار می‌گیرند. این نقاط به دستگاه گوارش مربوط هستند و با افزایش گردش خون در این ناحیه به بهبود فعالیت‌های گوارشی کمک می‌کنند.

معمولا پزشک توصیه می‌کند که هر بار پس از جلسات درمان، این نقاط را ماساژ دهید.

طب سوزنی زیر زانو

از دیگر نقاطی که به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند، زیر زانو است. برای بهبود فرایند هضم غذا، افزایش گردش خون در بدن و چربی سوزی، طب سوزنی زیر زانو موثر عمل می‌کند.

بهتر است پس از جلسات طب سوزنی، این نواحی را روزانه ماساژ دهید.

طب سوزنی برای ناحیه آرنج

آرنج خود را به سمت بالا تا کنید، در همین راستا نقطه مهم آرنج در طب وجود دارد. در طب سوزنی پس از آماده کردن این نقطه به کمک ماساژ، سوزن‌ها در نقطه مورد نظر وارد می‌شود.

این فرایند به تحریک روده بزرگ کمک می‌کند. اگر آب یا رطوبت اضافی بین بافت‌ها وجود داشته باشد، به کلیه‌ها منتقل می‌شود تا به کاهش چربی‌های بدن کمک کند.

طب سوزنی مچ پا برای لاغری

از دیگر نقاطی که به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند، بخش داخلی قوزک پا می‌باشد. برای پیدا کردن این نقطه به بخش داخلی مچ پا نگاه کنید. در قسمت فوقانی استخوان قوزک پا، نقطه‌ای وجود دارد که با تحریک آن، عملکرد دستگاه گوارشی بدن بهتر می‌شود.

ناحیه ورم شکمی

پایین ناف، ورم شکمی وجود دارد که بنا به دلایل مختلفی مثل چربی وجود دارد. پزشک طب سوزنی حدود 7.5 سانتی متر پایین‌تر از ناف را هدف قرار می‌دهد. تحریک این نقطه با سوزن‌های مخصوص طب سوزنی کمک می‌کند تا اشتهای شما کنترل شود و مشکلات ناشی از معده درد و کمر درد بهبود بیابد.

مراقبت های بعد از طب سوزنی برای کاهش وزن

مراقبت از خود ، مخصوصا در 24 ساعت اول بعد از درمان اهمیت ویژه ای دارد. امکان دارد بعد از جلسه کاهش وزن با طب سوزنی کمی احساس خواب آلودگی نمایید ، بنابراین استراحت کنید و از انجام فعالیت های شدید و سنگین پرهیز کنید. سعی کنید غذاهای سالم مثل میوه ، سبزیجات و پروتئین بخورید و آب کافی نیز بنوشید. نکته حائز اهمیت این است که در این مدت نباید الکل و کافئین بنوشید.

از کمپرس سرد استفاده نکنید ، زیرا امکان دارد در جریان انرژی بدن اختلال ایجاد کند. می توانید به جای آن از کمپرس گرم بهره بگیرید. ماساژ دادن ناحیه تحت درمان نیز برای بهبود مزایای لاغری با طب سوزنی پیشنهاد می شود.

معمولا درد بلافاصله بعد از اتمام جلسه پایان می یابد. هر گونه کبودی مختصر نیز بعد از گذشت چند روز برطرف می شود.

هزینه طب سوزنی برای لاغری

هزینه طب سوزنی برای لاغری به عوامل مختلفی بستگی دارد . به‌عنوان مثال قیمت طب سوزنی به تعداد جلسات طب سوزنی برای لاغری، به جنس سوزن‌ و تعداد سوزن های استفاده شده بستگی دارد.

با توجه به زندگی ماشینی امروزی و کمبود وقت بشر برای انجام فعالیت های ورزشی، راه های بسیار زیادی برای کاهش وزن ابداع شده تا برای رهایی از چاقی و مشکلات آن، به فرد کمک کند. یکی از راه های کم خطر و مقرون به صرفه استفاده از طب سوزنی است.

توجه داشته باشید که این روش درمان باید حتماً توسط پزشک متخصص در این زمینه انجام گردد.